Jak już pisałem w pierwszej części wpisu, występuje cały szereg oznaczeń akordów w celu łatwiejszego interpretowania i realizowania muzyki rozrywkowej i jazzowej.
Kolejnymi oznaczeniami po akordach durowych, molowych, zwiększonych , zmniejszonych i septymowych, są następujące oznaczenia akordów:
Akord półzmniejszony
jest to akord molowy z septymą małą i obniżoną kwintą. Oznaczany jest odpowiednią wielką literą z dopiskiem 7(bemol5) lub przekreślone małe kółko. Oto przykłady zastosowania tych oznaczeń w zapisie nutowym dla akordu budowanego od dźwięku C:
Zapraszam do rozpoczęcia lub kontynuowania nauki gry na pianinie online.
Akord z dodaną noną lub undecymą
zapisujemy poprzez dodanie do odpowiedniego akordu oznaczenia add9 w przypadku nony lub add11 w przypadku undecymy. Oto przykłady zapisu oznaczenia akordów utworzonych od dźwięku C:
Akord z dodanymi dwoma interwałami
oznaczamy w ten sposób, że do odpowiedniego akordu dodajemy symbole odpowiednich interwałów. Symbol septymy znajduje się zawsze na górze, a symbol drugiego interwału pod symbolem septymy. Oto przykłady zapisu oznaczeń dla odpowiednich akordów:
Akord z podwyższonym lub obniżonym składnikiem
oznacza się w ten sposób, że do symbolu akordu dopisuje się znak krzyżyka w przypadku podwyższenia albo znak bemola w przypadku obniżenia, wraz z symbolem interwału, którego dotyczy podwyższenie / obniżenie. Oto przykłady oznaczeń akordów z podwyższoną i obniżoną noną i undecymą:
Akord z pominiętym interwałem
posiada oznaczenie w postaci słowa „omit” (od angielskiego omited – opuszczony) wraz z symbolem prymy, tercji lub kwinty. Oto przykłady zastosowań tego oznaczenia dla akordu C-dur:
Akord w odpowiednim przewrocie
oznaczamy poprzez podanie po symbolu akordu nazwy literowej najniższego dźwięku tego akordu. Te dwa symbole oddzielamy ukośną kreską. Oto przykład zastosowań tego oznaczenia w przypadku akordów C-dur i c-moll:
Pragnę zauważyć, że oprócz dwunastu powyższych oznaczeń, możliwe są kombinacje tych oznaczeń, czyli ich wspólne występowanie.
Niektóre wydawnictwa nutowe stosują swoje, jeszcze inne oznaczenia akordów.
Zachęcam do korzystania z zapisów standardowych, wykorzystujących spójne i jednoznaczne oznaczenia akordów do realizowania akompaniamentu, często w formie improwizowanej.
Warto poznawać i zgłębiać wiadomości teoretyczne prowadzące do właściwej interpretacji muzyki opartej na ciekawej budowie harmonicznej.
Zapraszam także do rozpoczęcia fachowej nauki gry na keyboardzie pod okiem doświadczonego nauczyciela.