Interwał
to odległość między dwoma dźwiękami, czyli różnica miedzy brzmieniami tychże dźwięków.
Interwał prosty
jest to interwał w obrębie jednej oktawy, czyli np. od C1 do C2, lub od innego dowolnego dźwięku do kolejnego o tej samej nazwie.
Najmniejszym interwałem prostym jest pryma czysta, a największym oktawa czysta.
Poniższe zestawienie przedstawia wykaz interwałów prostych, ich rozmiar, oraz stosowane oznaczenia.
Pryma czysta
jest to odległość między dwoma tymi samymi dźwiękami.
![]() | oznaczenie – 1 | 0 półtonów | konsonans |
Sekunda mała
jest to odległość między dwoma bardzo bliskimi dźwiękami, odległymi od siebie o pół tonu.
![]() | oznaczenie – 2>, 2m | 1 półton | dysonans |
Sekunda wielka
jest to odległość między bliskimi dźwiękami odległymi od siebie o cały ton, czyli dwa półtony.
![]() | oznaczenie – 2, 2w | 2 półtony | dysonans |
Tercja mała
jest to odległość trzech półtonów, czego przykładem są dwa dźwięki: C i Es.
![]() | oznaczenie – 3>, 3m | 3 półtony | konsonans |
Tercja wielka
jest to odległość większa z dwóch tercji, składająca się z czterech półtonów, np. C – E.
![]() | oznaczenie – 3, 3w | 4 półtony | konsonans |
Kwarta czysta
jest to zgodnie brzmiący interwał harmoniczny, stanowiący odległość między dwoma dźwiękami składającą się z pięciu półtonów.
![]() | oznaczenie – 4, 4cz | 5 półtonów | konsonans |
Kwarta zwiększona, Kwinta zmniejszona
jest to niezgodnie brzmiący interwał harmoniczny, składający się z sześciu półtonów, czyli trzech całych tonów, noszący nazwę trytonu.
![]() | oznaczenie – 4<, 4zw oznaczenie – 5>, 5zm | 6 półtonów 6 półtonów | dysonans dysonans |
Kwinta czysta
jest interwałem zgodnie brzmiącym w postaci harmonicznej, który składa się z siedmiu półtonów, np. C – G.
![]() | oznaczenie – 5, 5cz | 7 półtonów | konsonans |
Seksta mała
jest to odległość między dwoma dźwiękami, która składa się z ośmiu półtonów, np. odległość od C do As.
![]() | oznaczenie – 6>, 6m | 8 półtonów | konsonans |
Seksta wielka
jest do odległość miedzy dźwiękami odległymi o dziewięć półtonów, czego przykładem może być interwał C – A.
![]() | oznaczenie – 6, 6w | 9 półtonów | konsonans |
Septyma mała
jest to mniejsza z dwóch septym, składająca się z dziesięciu półtonów, co stanowi często wykorzystywane w muzyce współbrzmienie dysonansowe.
![]() | oznaczenie – 7, 7m | 10 półtonów | dysonans |
Septyma wielka
jest to duża odległość między dwoma dźwiękami, która składa się z jedenastu półtonów, a jej przykładem jest następstwo dźwięków: C, H.
![]() | oznaczenie – 7<, 7w | 11 półtonów | dysonans |
Oktawa czysta
jest to największy interwał prosty składający się aż z dwunastu półtonów, czego przykładem jest następstwo lub współbrzmienie dźwięków: C1, C2.
![]() | oznaczenie – 8, 8cz | 12 półtonów | konsonans |
Interwał jako dwa dźwięki następujące po sobie nosi nazwę interwału melodycznego, zaś jako współbrzmienie dwóch dźwięków stanowi interwał harmoniczny. Interwały harmoniczne dzielimy na współbrzmienia zgodne – konsonanse i współbrzmienia niezgodne czyli dysonanse.
Umiejętność rozróżniania interwałów przydaje się w trakcie gry na instrumencie i powinna stanowić jeden z elementów nauki gry na pianinie.
Na poniższym nagraniu przedstawiam brzmienia interwałów z podziałem na konsonanse i dysonanse.
Na przestrzeni wieków pojęcie dysonansu ulegało zmianie. To, co kiedyś uważane było za dysonans, z biegiem lat przyjęło się uważać za konsonans. Dotyczy to interwałów małych i wielkich, czyli tercji i seksty, które dziś uważane są za konsonanse.
Z kolei interwał kwarty zwiększonej i kwinty zmniejszonej, noszący również nazwę trytonu (trzy całe tony), który z pewnością jest dysonansem, czyli brzmieniem niezgodnym, był całkowicie zabroniony do wykonywania w okresie średniowiecza i nazywany był „diabłem w muzyce”. Dziś są większe grzechy niż zagranie na instrumencie następstwa lub współbrzmienia dźwięków: C, Fis. 🙂
Nauka gry na keyboardzie – zobacz całą ofertę i aktualny cennik.