Jak zmotywować dziecko do regularnych ćwiczeń na pianinie?

Tak się składa, że większość dzieci ma obecnie zapewnione bardzo wiele atrakcji. Posiadają dostęp do internetu, mediów społecznościowych, gier wideo, filmów i licznych programów telewizyjnych. Tak więc ćwiczenie gry na instrumencie jest stosunkowo mało ciekawe. Kiedyś, gdy były dwa programy telewizyjne, gra na instrumencie mogła konkurować tylko z czytaniem książek lub zabawą na podwórku. W dzisiejszych czasach, większość dzieci nastawiona jest na natychmiastową satysfakcję. Odpalają komputer (lub nie wylogowują się wcale) i jednym kliknięciem otrzymują film albo grę video. Jeśli coś im nie wychodzi, wycofują się natychmiast i już nie chcą się tym więcej zajmować.

Nauka gry na pianinie DomPełenMuzykiZ nauką grą na pianinie jest zupełnie inaczej. Trzeba najpierw poprawiać błędy, zanim gra zacznie wychodzić dobrze. Potrzeba wiele czasu, cierpliwości i wytrwałości w dążeniu do celu.
Większość dzieci jest obecnie przeładowana obowiązkami. Korzystają z zajęć pozaszkolnych, takich, jak: piłka nożna, taniec, tenis, jazda konna, a i obowiązków szkolnych w postaci prac domowych jest multum. A gdzie czas wolny, zabawa i nudzenie się, które sprzyja kreatywności? Nie ma tego w ogóle. Ponadto w dzisiejszych czasach gro dzieci posiada nieograniczone poczucie uprawnień. Są przekonane, że należy im się wszystko, niezależnie czy zasługują na to, a rodzice często utwierdzają je w tym przekonaniu. Brak ograniczeń, mądrej miłości oraz konsekwencji w postępowaniu, może prowadzić do błędów wychowawczych.

Jeszcze inną sprawa jest odczuwanie przez dzieci ogromnej presji, aby być lepszym od innych i stać się numerem 1, często w skali globalnej, bo świat stał się jedną wioską. Dzieci reagują na to lękiem i wycofaniem oraz rezygnacją. Nieraz wolą nie grać utworu w ogóle, niżby miało to wychodzić im gorzej, niż na jakimś filmiku, na YouTube.

 

Co robić, aby pomóc dziecku w przezwyciężeniu tych wszystkich przeciwności?

1. Po pierwsze, nie należy przedstawiać nauki gry na pianinie, jako przykrego obowiązku. To powinna być przyjemność i po części zabawa. Należy tak pokierować nauką, aby nie nakładać na dziecko zbyt dużych ciężarów, a możliwie szybko zaczęły pojawiać się, zachęcające do dalszego wysiłku, ciekawe wykonania.

2. Należy roztaczać przed dzieckiem wizję przyszłości, w której będzie mogło zagrać wiele ciekawych utworów. Trzeba przedstawiać przyszłe korzyści z nauki, takie, jak uznanie i podziw rodziny, znajomych i przyjaciół. Korzyści, które zrównoważą aktualny wysiłek ponoszony na naukę i ćwiczenia.

3. Dobrą metodą jest nagradzanie za ćwiczenia. Ustalamy harmonogram ćwiczeń w postaci tabelki, i po zapełnieniu odpowiednich kolumn lub wierszy, fundujemy dziecku nagrodę w postaci jakiejś przyjemności. W ten sposób dzieci czują, że ich praca ma sens.

4. Należy często mówić dziecku, że jesteśmy dumni z faktu iż gra na instrumencie. Należy je chwalić za piękną grę. Dzieci potrzebują zachęty i pochwał. A gdy zdarzają się pomyłki w grze? – można wytłumaczyć, że poprzez ich eliminację, uczymy się lepszej gry.

5. I wreszcie, należałoby w autentyczny sposób zaangażować się w naukę dziecka. Nie wyobrażam sobie, aby całe życie rodzinne toczyło się na parterze domu, a dziecko samo szło ćwiczyć trudną grę na górę, do osobnego pokoju z instrumentem. Można uczestniczyć w ćwiczeniach, wyrażając zainteresowanie co jest zadane i jak to się gra. Dzieci uwielbiają współpracować z dorosłymi, a nawet występować w roli ekspertów. Jeśli dziecko tłumaczy osobie dorosłej, jak należy coś zagrać, to również samo zapamiętuje i uczy się w ten sposób.

Stosowanie się do powyższych wskazówek, pomogło już niejednej osobie w nakłonieniu swojego dziecka do kontynuowania nauki gry na instrumencie klawiszowym.

Zapraszam również do zapoznania się z atrakcyjną ofertą dotyczącą nauki gry na pianinie Łódź.