Nauka gry online, pierwsza lekcja darmowa

We wpisie tym przedstawiam  pierwszą, próbną lekcję przeznaczoną dla osoby dorosłej, która być może miała już kontakt z grą na instrumencie klawiszowym, może w dzieciństwie, a teraz chciałaby przypomnieć podstawy i kontynuować naukę (pierwsza lekcja nauki gry od zupełnych podstaw wygląda inaczej).

DATA – Lekcja nr 1(0)

Treść lekcji:

1. Gama C-dur osobno prawą i lewą ręką, przez dwie oktawy
Pod linkiem – https://www.dompelenmuzyki.pl/wp-content/uploads/nauka-gry-online/gamy-durowe.pdf znajduje się obraz graficzny dwóch pierwszych gam durowych. Proszę wydrukować tę grafikę.
Korzystając z filmów:

   Gama C-dur podkładanie palców, prawa ręka

   Gama C-dur przekładanie palców, lewa ręka

   Gama C-dur wolne tempo, prawa ręka

   Gama C-dur wolne tempo, lewa ręka

proszę ćwiczyć wykonywanie gamy C-dur, na przemian prawą i lewą ręką. Proszę śledzić wzrokiem grafikę dla odpowiedniej ręki i przenosić, to co Pan/Pani widzi, palcami na klawiaturę instrumentu.
Numeracja palców jest taka, że: kciuk to 1 palec, palec wskazujący ma nr 2, środkowy nr 3, serdeczny nr 4 i palec mały ma nr 5.
Rozumiem, że jest Pan/Pani praworęczna, więc należy rozpoczynać granie od lewej ręki, następnie prawą i na powrót lewą ręką – aby wykonań lewą, gorszą ręką było dwa razy więcej.

2. Etiuda 1 – czytanie zapisu nutowego i wykonywanie partii prawej ręki.
Aby uzyskać umiejętności do grania wielu kolejnych ciekawych melodii i utworów, powinniśmy jak najszybciej uczyć się grać oburącz na podstawie poprawnych zapisów nutowych, w których partia prawej ręki zapisana jest na górnej pięciolinii, a partia lewej ręki na pięciolinii dolnej. Przykładem takich zapisów są etiudy, czyli ćwiczenia, na podstawie których uczę gry moich uczniów.
Pod linkiem – https://www.dompelenmuzyki.pl/wp-content/uploads/nauka-gry-online/etiudy-raube.pdf znajduje się grafika z pierwszymi tego typu ćwiczeniami, którą proszę wydrukować.
Omówienie zapisu nutowego dla prawej ręki (górna pięciolinia):
– zapis otwiera doskonale nam znany klucz klucz wiolinowy, a następnie widnieje litera C, która oznacza metrum klasyczne, typowe, najczęściej spotykane czyli 4//4.
– w 1, 3, 5 i 7 takcie etiudy (w partii prawej ręki) występuje po osiem równych wartości rytmicznych – ósemek.
– w taktach 2, 4 i 6 występują: ćwierćnuta, pauza ćwierćnutowa i pauza półnutowa (kreseczka nad trzecią linią).
– ostatni 8 takt etiudy jest odmienny i zawiera: cztery ósemki oraz półnutę.

Dodatkowo pod linkiem – https://www.dompelenmuzyki.pl/wp-content/uploads/nauka-gry-online/podział-klawiatury.png znajduje się grafika z podziałem klawiatury, przedstawiająca położeniem nut na pięciolinii dla odpowiednich klawiszy instrumentu.
Na samej górze grafiki widnieją nazwy oktaw: wielka, mała, razkreślna, dwukreślna.
Ważnym miejscem klawiatury jest jej środek, który znajduje się przeważnie między klawiszami e1 i f1 (na ich łączeniu).
Pięciolinie do gry na pianinie połączone są klamrą, która nazywa się akolada. Górna pięciolinia jest dla prawej ręki, a dolna dla lewej (nieraz są odstępstwa od tej reguły).
Górną pięciolinię otwiera klucz wiolinowy, a dolną klucz basowy (nieraz jest trochę inaczej).
I teraz najważniejsze:
– nuta zapisana na pierwszej dodanej dolnej w kluczu wiolinowym, to jest klawisz C z oktawy razkreślnej,
– nuta zapisana pod pierwszą linią (numeracja linii pięciolinii jest od dołu do góry), to jest klawisz D z oktawy razkreślnej,
– nuta zapisana na pierwszej linii w kluczu wiolinowym, to jest klawisz E z oktawy razkreślnej,
– i tak dalej…
Analogicznie dla klucza basowego:
– nuta zapisana na drugiej dodanej dolnej kreseczce w kluczu basowym, to jest klawisz C z oktawy wielkiej,
– nuta zapisana pod pierwszą dodaną dolną kreseczką w kluczu basowym, to jest klawisz D z oktawy wielkiej,
– nuta zapisana na pierwszej dodanej dolnej kreseczce w kluczu basowym, to jest klawisz E z oktawy wielkiej,
– i tak dalej…
Proszę wydrukować sobie tę „ściągawkę” i uczyć się z niej sprawnie korzystać.

Na podstawie załączonego filmu

   Etiuda 1 (I) czytanie partii prawej ręki

proszę przystąpić do czytania zapisu nutowego partii prawej ręki.
W kolejnych dniach proszę powtarzać i ćwiczyć grę prawidłową pod względem długości brzmienia poszczególnych dźwięków do liczenia na głos 1, 2, 3, 4, tak jak demonstruję to na filmie

   Etiuda 1 (I) wykonanie prawą ręką z liczeniem

W większości taktów, na jedno liczenie przypadają dwie nuty – ósemki. Jest tak dlatego, że wyliczamy ćwierćnuty 1, 2, 3, 4 a gramy ósemki – wartości rytmiczne dwa razy krótsze od ćwierćnut. Jedna ćwierćnuta trwa trwa tyle co dwie ósemki.
Na moim blogu, we wpisie – https://www.dompelenmuzyki.pl/wartosci-rytmiczne-i-ich-podzial/ przedstawiony jest dwójkowy podział wartości rytmicznych. Czwarta pięciolinia od góry przedstawia 8 ósemek, które odpowiadają 4 ćwierćnutom, lub 2 półnutom, albo 1 całej nucie

Zadania do wykonania:

1. Proszę przesłać nagrania wykonania gamy C-dur, osobno prawą i lewą ręką.
2. Proszę przesłać wykonanie partii prawej ręki w Etiudzie 1, z liczeniem na głos: 1, 2, 3, 4.
———————————————————————————–
Gdyby coś było dla Pana/Pani niejasne, to proszę śmiało pisać do mnie i zadawać pytania.
Życzę owocnych ćwiczeń, gdyż następna lekcja rozpoczyna się od punktu pt. „Ocena wykonań”, w którym omawiam pozytywne i ewentualnie wymagające poprawy aspekty przesłanych wykonań.
Myślę, że przygotowanie zadanych ćwiczeń powinno zająć Panu/Pani kilka dni, do tygodnia.
———————————————————————————

Pozdrawiam serdecznie
Grzegorz Gibki – nauka gry na pianinie, nauka gry na keyboardzie.