Przewroty akordów

Każdy akord posiada postać zasadniczą i odpowiednie przewroty.

To czy akord jest w postaci zasadniczej, czy w jakimś przewrocie, mówi nam pozycja akordu.

Postać zasadnicza akordu.

Mamy z nią do czynienia wówczas, gdy najniższym dźwiękiem akordu, czyli jego podstawą jest pryma, czyli dźwięk od którego nazwę bierze akord.

Oto przykłady akordów w postaci zasadniczej:

Akordy w pozycji zasadniczej - Dom Pełen Muzyki

Proszę zauważyć, że w każdym z tych akordów występuje najniższy dźwięk, taki, jaka jest nazwa akordu. Akord C-dur posiada najniższy dźwięk C, akord a-moll posiada najniższy dźwięk A, akord H7 posiada najniższy dźwięk H, itd. Jest to właśnie istotna cecha postaci zasadniczej akordu.

O akordzie mówimy, że jest w przewrocie, gdy najniższym dźwiękiem akordu jest inny dźwięk niż pryma akordu.

Pierwszy przewrót akordu.

Mamy z nim do czynienia wówczas, gdy najniższym dźwiękiem akordu jest jego tercja, czyli dźwięk składowy odległy od prymy o trzy lub cztery półtony.

Oto przykłady akordów w pierwszym przewrocie:

Akordy w pierwszym przewrocie, nauka gry na pianinie

Proszę zwrócić uwagę, że najniższymi dźwiękami występujących akordów są drugie od dołu dźwięki składowe akordów w postaci zasadniczej. W przypadku akordu C-dur jest to dźwięk E, w przypadku akordu a-moll jest to dźwięk C, w przypadku akordu H7 jest to dźwięk Dis, itd.

Drugi przewrót akordu.

Ta pozycja akordu występuje wówczas, gdy najniższym dźwiękiem akordu jest jego kwinta, czyli dźwięk składowy odległy od prymy o siedem półtonów.

Oto przykłady akordów w drugim przewrocie:

Akordy w drugim przewrocie, nauka gry na pianinie

Proszę zauważyć, że w każdym akordzie, w drugim przewrocie, najniższym dźwiękiem jest drugi od dołu dźwięk akordu w postaci zasadniczej. W przypadku akordu C-dur jest to dźwięk G, w przypadku akordu a-moll jest to dźwięk E, w przypadku akordu H7 jest to dźwięk Fis, itd.

Kolejne przewroty akordów: trzeci, czwarty i następne, dotyczą tylko akordów zbudowanych z odpowiednio dużej ilości dźwięków. Aby to usystematyzować możemy napisać, że:

  • trójdźwięk posiada postać zasadniczą i dwa przewroty,
  • czterodźwięk  posiada postać zasadniczą i trzy przewroty,
  • pięciodźwięk posiada postać zasadniczą i cztery przewroty,
  • i tak dalej.

Tak więc akord zbudowany z X dźwięków posiada (X-1) przewrotów i oczywiście postać zasadniczą, czyli w sumie posiada X różnych pozycji akordu.

Jak w praktyce zmieniać między sobą pozycje akordów, bez liczenia półtonów interwałów składowych tych akordów. Aby to sprawnie realizować, należy doskonale znać postać zasadniczą danego akordu i przenosić w myślach, o oktawę w górę, najniższe dźwięki składowe danego akordu:

  • pierwszy przewrót akordu uzyskujemy poprzez przeniesienie najniższego dźwięku akordu  w pozycji zasadniczej, o oktawę w górę.
  • drugi przewrót akordu uzyskujemy poprzez przeniesienie najniższego dźwięku akordu w pierwszym przewrocie, o oktawę w górę.
  • trzeci przewrót akordu uzyskujemy poprzez przeniesienie najniższego dźwięku akordu w drugim przewrocie, o oktawę w górę .
  • czwarty i kolejne przewroty uzyskujemy w analogiczny sposób, przenosząc najniższy dźwięk akordu w odpowiednim przewrocie, o  interwał oktawy czystej w górę.

Oto grafika obrazująca sposób tworzenia kolejnych przewrotów akordu na bazie trójdźwięku:

Sposoby tworzenia przewrotów akordów, nauka gry na pianinie

Tak więc określenie przewrót nie oznacza, że coś się przewróciło, tylko wręcz odwrotnie uległo zbudowaniu, przetworzeniu i modyfikacji. Przewroty akordów służą do wygodniejszego, a również zróżnicowanego, czyli ciekawszego dla słuchacza, sposobu przemieszczania się między akordami. Zasady łączenia akordów, ich następstwa w odpowiednich przewrotach, uczy dziedzina teorii muzyki, która nazywa się Harmonią.


Zapraszam do zgłębiania zagadnień teoretycznych, które mają praktyczne zastosowanie w trakcie nauki gry na keyboardzie – sterowanie automatycznym akompaniamentem, a również w realizowaniu akompaniamentów w trakcie nauki gry na pianinie.